תיאור הפרויקט

מהם פרבנים?

ייתכן והמילה הזו, פרבנים, היא מילה ששמעת פעם או פעמיים בחייך. בין אם כן ובין אם לאו חשוב להבין מהם פרבנים ולמה הם בעצם משמשים. באופן כללי פרבנים הם חומרים משמרים שקיימים בדאודורנטים, בסבונים, בקרמים ובשלל מוצרי קוסמטיקה וטיפוח אחרים.

החומרים המשמרים הללו כוללים מתיל, אתיל ופרופיל-פרבן. יחד עם זאת חשוב גם לזכור כי ישנה כיום מודעות גבוהה הרבה יותר לשימוש בחומרים שונים, לרבות פרבנים, וגם מחקרים שונים בחנו את החומרים והתמקדו ברעילותם ובהשפעה שלהם על מחלות קשות שונות, לרבות סרטן. מסיבה זו הוציא משרד הבריאות הנחיה ברורה כי על חברות הקוסמטיקה והטואלטיקה לפעול באופן ברור ומידי להפחתת השימוש בפרבנים במוצרים השונים.

 

השימוש העיקרי של הפרבנים

אז למה בעצם משתמשים בפרבנים? התשובה היא שחומרים אלה הם חומרים משמרים אבל השימוש בהם נעשה גם כמרכיבים בעלי ריח ומכאן שבמקרים רבים כלל לא הופיעו על גבי אריזות המוצרים. זאת משום שכמרכיב ריח, אין הכרח לציינם (מתוך הגנה על מתכון "סודי" לריחות).

אלא שכאשר מבינים מהם פרבנים מבינים מדוע נושא זה נחשב לרגיש ביותר וזוכה לתשומת לב רבה הן על ידי משרד הבריאות והן על ידי חוקרים שונים בעולם. הפרבנים מסוגלים לחדור אל העור בקלות וגם נמצא קשר בין נוכחותם לבין סרטן השד וכן ביניהם לבין פוריות הגבר. עד לכניסת ההנחיות נהוג להעריך כי כמחצית מהמוצרים שהוצעו למכירה בשוק היו מוצרים שכללו פרבנים.

 

מוצרים ללא פרבנים

כעת, כאשר אתן מבינות מהם פרבנים, אתן בוודאי מבינות את חשיבות השימוש במוצרים נטולי פרבן.

כיום, גם בשל ההנחיות של משרד הבריאות וגם בשל המודעות הגבוהה לנושא, מוצרים רבים יותר מדגישים כי אינם כוללים פרבנים. אז נכון, הם אולי יכולים למנוע מחיידקים להתרבות והם מאריכים משמעותית את אורך החיים של המוצרים השונים – לרבות מוצרי קוסמטיקה וטיפוח – אבל הקשר שנמצא בין פרבנים לבין מחלות שונות בהחלט מטריד, ואין כל סיבה שתקחי את הסיכון הזה, לא על גופך שלך וגם לא בקרב לקוחותייך, שהן גם הבסיס למוניטין שלך ולהצלחתך העסקית.